Ahad, 21 Oktober 2012

Tokoh-Tokoh Kemerdekaaan(1)

Tuntutan Kemerdekaan Negara Oleh Pejuang UMNO Sejajar Dengan Islam

KUALA LUMPUR 13 Sept - Tuntutan kemerdekaan negara oleh tokoh-tokoh kemerdekaan seperti Tunku Abdul Rahman dan lain-lain kepimpinan pada masa dahulu adalah sejajar dengan Islam yang mana tidak melalui pertumpuhan darah. Ilmuan Muda UMNO, Ustaz Fathul Bari Mat Jahaya berkata dengan mengambil contoh kepada perjajian Hudaibiyyah yang membawa kepada pembukaan kota Mekah, jelas langkah Tunku dan kepimpinan UMNO yang lain adalah untuk kemaslahattan ummah.

Perjanjinan Hudaibiyyah dianggap berat sebelah oleh para sahabat nabi, namun baginda Rasulullah s.a.w tetap bersetuju dengan perjajian berkenaan hinggakan perkara itu menimbulkan perasaan tidak berpuas hati di kalangan para sahabat nabi sendi .

Namun akhirnya mereka melihat kepada kejayaan yang besar apabila hasil daripada perjajian itu, berlakulah pembukaan kepata Kota Merah. Jadi jelas di sini, langkah yang diambil oleh pejuang kemerdekaan negara adalah sejajar dengan Islam, berkata kepada UMNO-Online di sini. Sambil tidak menafikan jasa dan penghorbaan pihak-pihak tertentu, Ustaz Fathul seterusnya meminta mana-mana pihak agak melihat kepada perkara itu secara ilmiah dan mendalam.

Jelas Tunku dan rakan-rakannya serta pejuang kemerdekaan negara pada waktu itu tidak mahu kepada pertumpahan darah yang akhirnya nikmat kemerdekaan itu dapat dinikmati oleh generasi hari ini.

Berbanding dengan komunis, mereka melalui pertumpahan darah dan bertindak zalim. Tokoh negara kita lebih kepada usaha perdamaian. Jadi jangan kita keliru dalam soal ini .

1 ulasan: